I brist på annat så...

En blogg kan ju vara roligt tidsfördriv när man inte har något annat att göra. Förutsatt att jag nu lyckas komma upp på internet (rätt snålt att hålla på låsa sina nätverk på det där viset).

Nåväl, befinner mig nu i Tönsberg ca 2timmars tågfärd från Oslo. Det är super fint här, faktiskt. Men jag har ingen kamera så jag kan tyvärr inte visa er. Tydligen är det här Nordens äldsta stad, så det finns många fina hus och hela stan består av kullersten typ. Jag är ju tyvärr inte så lättroad så att jag kan nöja mig med att titta på hus hela dagarna, men nån gång är det ju kul. Jag fördriver den mesta lediga tiden till att sova, så jag är väldigt utvilad just nu!

Det är faktiskt ganska annorlunda här jämfört med älskade Sverige. De äter på konstiga tider och bara mackor, typ. Jag känner mig konstig när jag kommer med lagad mat på jobbet, för en smörgås är tydligen standard lunch. De verkar inte känna någon hungerskänsla alls heller, för både torsdag och fredag (de enda dagar jag jobbat hittils) har vi jobbat fram till ca 13 innan det har varit dags för lunch. Det är väl okej om man får fika på f.m. men nej inte det. Utan det är jobb från kl. 7 när man börjar fram till lunch. Säg att man äter frukost kl. 06 så innebär det 7 timmar fram till nästa måltid. Hade varit intressant att kolla ett blodsocker innan lunchen, för helt fräsch i huvudet är man ju inte.

Förutom det faktum att de har endel andra rutiner här i sjukvården jämfört med Sverige så är språket absolut det största problemet. Det pratar så snabbt och norska är inte helt lätt. Eftersom att de förstår mig så bra vill man ju inte verka dum och fråga för ofta vad de sa, vilket leder till endel gissningar. Men det blir nog bättre med tiden.
Är det någon förresten som kan berätta vad akkuratt betyder? det säger de typ 4 ggr i varje mening. De flesta meningar avslutas med, ikke sant?  är det en fråga då eller mer bara ett uttryck? är lite osäker. Här säger de inte hejdå heller, bara ha de! (men just det förstår jag).

Ikväll ska jag jobba på geriatriken, det blir ju spännade. Så länge ingen dör och alla får sina mediciner så känns det som att jag lyckats, ser inte framemot morgondagen då jag ska vara på min första visitt (rond) själv. det känns inte som att läkarna har samma överseende med att man är ny som syrrorna har. Jaja, man kan ju inte göra mer än sitt bästa.

Har inga jobbpass inplanerade efter söndag, men det ramlar väl in eftersom, har uppdrag här till åtminstone 6 nov i varje fall. Hoppas på att kunna träffa älsklingen någon dag här framöver också, lätt att känna sig ensammen när man är...ensam....

Ha de!

Kommentarer
Postat av: Linn

Ååh va jag gillar att du bloggar! Spännande att höra hur du har det! :) betyder inte akkuratt typ precis eller nått sånt? hmm..inte helt säker! hur länge blir du i norge nu då? och hur är jobbet? Jag är nyfiken!!

2009-10-24 @ 09:58:31
Postat av: josefin

De e ju där Catrine kommer ifrån! Ska jag para ihop er??

2009-10-24 @ 12:30:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0