På liv och död (kommer ni ihåg det programmet?)

Nu är natten över. Den började lugnt, läste aftonbladet och pysslade på till sådär halv 3 då vi skulle gå och vända patienterna. En dam var i väldigt dåligt skick och man kan säga att hennes liv tog en riktig vändning för hon dog kort därefter. Det var första gången jag varit med i dödsögonblicket. Väldigt lugnt och stillsamt. Förutom det faktum att vi typ 10 ggr trodde att nu, nu är hon död men så drog hon ett rossligt andetag igen och varje gång skrämde hon oss så vi höll på flyga i taket. Läkaren och anhörig kom och gick fort, men här i Norge ska patienten ligga död i 2 timmar innan man får börja tvätta av dem, märkligt, så det fick vi vänta med. Precis när det gått två timmar och vi ska börja med det blir en annan patient superdålig så efter en del pådrag så åker hon ner på IVA. Då var det inte mycket tid kvar, så det blev snabbtvätt och snabbfixning av liket, mycket etiskt, hrm... och så helt plötsligt var kl. halv 8 och jag fick gå hem, härligt. 

Nu har jag ätit frukost och ska bara borsta tänderna så är det dags att sova lite sen. Nu har jag inga fler pass som jag vet om, hoppas det dyker upp nåt redan ikväll, eller imorgon åtminstone.

Godnatt!

Kommentarer
Postat av: Vickan

Hahaha, Du är rolig du Beda. Norrmän är lata ena dagen o andra dagen hoppas du på att du inte får jobba med nån "övernitisk jävel" som vill göra massa saker och städa ;)

Pussss

2009-12-02 @ 09:42:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0