Några timmars kärlek

Idag vid 9.15 dök min älskling upp här i Tönsberg. Fick lite kärlek, mys och sällskap innan han begav sig hem igen med tåget kl. 14 och jag gick till jobbet. Var sjukt segt och tråkigt på jobbet idag men den här dagen har varit helt fantastisk ändå eftersom att jag fick några timmars kärlek. Nu är det inte länge kvar här heller. På söndag kväll eller måndag fm ses vi igen. Bara några dagar kvar.

Nu har jag bara ett dag-pass inplanerat på lördag, annars vet jag inget mer. Jag hoppas att jag redan imorgon kan få ett kvällspass. Det är inte roligt att ha lediga dagar på det här stället. Kväll är skönast att jobba, då får jag sovmorgon och kan pyssla på (läs: läsa alla bloggar och facebooka) på dagen för att sedan jobba. Dessutom ger det 5 h x 60NOK ob, och det blir ju lite extra pengar.

Ikväll satt en av sjuksköterskorna och läste på intranätet och skrek till av lycka, alla sjuksköterskor (tror jag det var) ska få 9000 NOK i löneförhöjning (på årslönen alltså). Det är ca 11000 SEK, skulle det någonsin hända för sjuksköterskorna i Sverige..? att landstinget bara helt plötsligt kommer på att det ska öka lönen med nästan 1000kr i månaden. Här pratar sjuksköterskorna om hur underbetalda de är, men efter 10 år i yrket tjänar de ca 45000 NOK mer per år än när de börjat. Så är det verkligen inte i Sverige, är det halva den löneökningen så är det toppen. Har man en vidareutbildning här så tjänar man också betydligt bättre, något man inte heller gör i Sverige.

När ska sjuksköterskorna i Sverige också värderas efter det jobb de gör?
Det lär väl aldrig hända, så jag kanske helt enkelt bara ska sluta irritera mig på lönen, jag har ju trots allt valt att utbilda mig till det här.

Dags att krypa ner i sängen, godnatt!


Kommentarer
Postat av: Sara L

I skolan har jag lärt mig att yrken som är dominerade av kvinnor generellt har lägre lön (newsflash) MEN när fler män kommer in i dessa yrken så ökar lönen och yrket för högre status, vilket är heeeelt sjukt.



Alltså, lösningen på ditt problem: fler manliga sjuksköterskor (?) = Högre lön.



Bra va!

2009-11-05 @ 12:26:58
Postat av: elle

Ja då är det helt enkelt bara att gå och ragga killar till utbildningen då! så jävla pissigt att det ska vara så...men även om kvinnor i stort värderas lägre tror jag också att männen generellt är bättre på att löneförhandla och ställa krav. Vi måste lära oss att ta för oss mer!!

2009-11-05 @ 12:34:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0